CONFERINȚE DE PRESĂ 2025
CONFERINȚA DE PRESĂ NR. 4
Acțiuni întreprinse de ISU Iași cu ocazia alegerilor prezidențiale care vor avea loc în România la data de 4 și 18 mai 2025 și măsuri dispuse cu ocazia sărbătoririi Sfintelor Paști (Învierea Domnului)
I. Prevenirea situațiilor de urgență este componentă a sistemului de securitate națională și reprezintă un ansamblu integrat de acțiuni specifice cu caracter tehnic și operativ, planificate și executate pentru reducerea riscurilor de producere a situațiilor de urgență și diminuarea consecințelor acestora, în scopul protejării vieții, mediului și bunurilor împotriva efectelor negative ale acestora.
Obiectivele activității de prevenire sunt:[1]
a. respectarea reglementărilor privind apărarea împotriva incendiilor și protecția civilă;
b. identificarea pericolelor de producere a situațiilor de urgență la obiective/amplasamente cu risc de incendiu și/sau unde se desfășoară activități ce prezintă pericol de accidente majore în care sunt implicate substanțe periculoase;
c. identificarea, împreună cu autoritățile publice centrale și locale, a pericolelor de producere a situațiilor de urgență corespunzătoare tipurilor de risc repartizate spre gestionare acestora;
d. conștientizarea și creșterea rolului administrației publice locale în optimizarea capacității de autoprotecție a comunității și de răspuns în caz de urgență;
e. îmbunătățirea calității vieții prin reducerea pagubelor produse ca urmare a manifestării situațiilor de urgență;
f. crearea unei culturi a prevenirii prin cunoașterea diferitelor tipuri de riscuri specifice și a măsurilor de prevenire a acestora, precum și a comportamentului adoptat în cazul producerii lor;
g. corelarea acțiunilor preventive specifice cu cerințele documentelor programatice în domeniu, stabilite la nivel internațional;
h. implicarea autorităților publice centrale/locale în reglementarea și derularea unor programe de prevenire a situațiilor de urgență, determinate de tipurile de risc.
Activitatea de apărare împotriva incendiilor și protecție civilă la construcții/instalații/amenajări urmărește aspecte distincte, în funcție de stadiul acestora pe timpul proiectării, al executării, recepției la terminarea lucrărilor, exploatării și postutilizării acestora.
Inspecțiile județene au următoarele atribuții principale:[2]
a) verifică respectarea reglementărilor privind apărarea împotriva incendiilor și protecția civilă la proiectarea, executarea, exploatarea și postutilizarea construcțiilor, instalațiilor și amenajărilor;
b) participă la identificarea și monitorizarea riscurilor teritoriale din județ/municipiul București;
c) verifică organizarea activității de apărare împotriva incendiilor și protecție civilă, precum și a celei de identificare și evaluare a riscurilor pe timpul exploatării construcțiilor, instalațiilor și amenajărilor;
d) controlează activitățile care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanțe periculoase, materiale radioactive și muniție rămasă neexplodată din timpul conflictelor armate;
e) coordonează și controlează serviciile voluntare și private pentru situații de urgență, precum și activitatea personalului cu responsabilități în domeniul situațiilor de urgență;
f) planifică și desfășoară inspecții, controale, verificări și alte acțiuni de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale și stabilește măsurile necesare pentru creșterea nivelului de securitate al cetățenilor și bunurilor;
g) elaborează studii, prognoze și analize statistice privind natura și frecvența situațiilor de urgență produse ca urmare a manifestării tipurilor de risc repartizate spre gestionare și propune măsuri în baza concluziilor rezultate din acestea;
h) desfășoară activități de informare preventivă pentru cunoașterea de către cetățeni a tipurilor de risc specifice zonei de competență, măsurilor de prevenire, precum și a conduitei de urmat înainte, pe timpul și după producerea situațiilor de urgență;
i) acordă asistență tehnică la elaborarea reglementărilor specifice zonei de competență și avizează dispozițiile în domeniul prevenirii și intervenției în situații de urgență, emise de autoritățile publice locale;
j) emite avize, autorizații și acorduri, în condițiile legii;
k) participă la elaborarea și derularea programelor pentru pregătirea autorităților, serviciilor de urgență voluntare și private, a personalului cu responsabilități în managementul situațiilor de urgență, precum și pentru educarea preventivă a populației;
l) verifică și organizează activitatea de înștiințare, avertizare, alarmare, evacuare, adăpostire a populației în situații de urgență/conflict armat;
m) pregătește personalul cu atribuții de intervenție la acțiuni de protecție CBRN, depoluare și decontaminare;
n) coordonează activitatea de asanare a terenurilor de muniția rămasă neexplodată din timpul conflictelor armate și conduce lucrările de distrugere a acesteia;
o) planifică și desfășoară exerciții, aplicații și alte activități de pregătire, pentru verificarea viabilității documentelor operative la operatori economici, instituții și localități;
p) participă la acțiuni de pregătire și intervenție în situații de urgență;
q) participă și stabilește împreună cu organele abilitate de lege cauzele probabile de incendiu, condițiile și împrejurările care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor și dezastrelor;
r) desfășoară activități privind soluționarea petițiilor în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecție civilă;
s) organizează concursuri profesionale cu serviciile voluntare și private, sprijină inspectoratele școlare județene în coordonarea și desfășurarea concursurilor tehnico-aplicative;
ș) asigură informarea organelor competente și raportarea acțiunilor desfășurate, conform reglementărilor specifice;
t) participă la întocmirea planurilor de urgență externă privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase și a celor privind gestionarea deșeurilor din industriile extractive;
ț) participă la planificarea, organizarea și desfășurarea exercițiilor de testare a planurilor de urgență externă;
u) constată și sancționează încălcări ale dispozițiilor legale în domeniu;
v) planifică, organizează și desfășoară activități de audit de supraveghere a persoanelor autorizate să efectueze lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor;
w) participă în cadrul Colectivului de analiză tehnică, constituit la nivelul agenției județene de protecție a mediului;
x) participă în comisiile de evaluare în vederea autorizării furnizorilor de formare profesională a adulților și pentru examinarea participanților la programele de formare profesională;
y) participă în comisiile de recepție la terminarea lucrărilor la obiectivele de investiții din categoriile prevăzute de legislație;
z) execută activități de verificare a respectării măsurilor de prevenire a situațiilor de urgență cu prilejul desfășurării unor activități cu public numeros (manifestări cultural-artistice, sportive, religioase, acțiuni de protest etc.), vizite demnitari, obiective în care se amenajează secțiile de votare, corespunzător planurilor de acțiuni întocmite în acest scop;
aa) acordă asistență tehnică de specialitate în domeniul prevenirii situațiilor de urgență.
II. Măsurile dispuse la nivelul județului Iași pentru o minivacanță în siguranță
Asigurarea climatului de securitate pentru cetățeni și furnizarea serviciilor de calitate la solicitările de sprijin primite din partea celor aflați în dificultate rămân obiectivele prioritare ale inspectoratului nostru și în perioada următoare.
Astfel, în contextul minivacanței Sărbătorilor Pascale, salvatorii din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență ,,Mihail Sturdza” al Județului Iași vor monitoriza permanent evoluția dinamicii din teren, iar la nevoie vor fi dispuse măsurile imediate pentru optimizarea acțiunilor de răspuns în sprijinul cetățenilor.
În plan operativ, peste 140 de pompieri militari se vor afla zilnic în serviciu, cu peste 100 de autospeciale și mijloace tehnice de intervenție, pregătiți pentru gestionarea intervențiilor și misiunilor din zona de competență. De asemenea, vor fi efectuate recunoașteri în teren și misiuni de monitorizare în zonele cu public numeros.
În plan preventiv, încă de la începutul lunii au fost demarate activități de verificare și control pe linia prevenirii situațiilor de urgență, la lăcașurile de cult, privind modul de respectare a normelor de apărare împotriva incendiilor, scopul principal fiind identificarea și remedierea eventualelor deficiențe care pot pune în pericol siguranța persoanelor participante la slujbele religioase.
Inspectorii de prevenire au efectuat controale tematice la peste 43 de lăcașuri de cult din județul Iași unde se preconizează participarea unui număr mare de credincioși. S-au identificat și o serie de nereguli (96), o parte dintre acestea fiind remediate pe timpul controalelor (5 remediate). De asemenea, au fost aplicate și o serie de sancțiuni contravenționale (avertismente 58).
Cu acest prilej au fost realizate și instruiri ale preoților și a personalului clerical, asupra modului de acționare a stingătoarelor de incendiu, precum și asupra modalității de coordonare a evacuării enoriașilor, în cazul producerii unei situații de urgență, conform Dispozițiilor generale de apărare împotriva incendiilor la obiective de cult, care au ca scop prevenirea şi reducerea riscurilor de producere a incendiilor, asigurarea condițiilor pentru limitarea propagării şi dezvoltării acestora prin măsuri tehnice şi organizatorice, protecția utilizatorilor, a forţelor care acţionează la intervenţie şi a mediului împotriva efectelor incendiilor. (Ordinul nr. 2.338 din 5 august 2009 pentru aprobarea Dispozițiilor generale de apărare împotriva incendiilor la obiective de cult)
Pentru evitarea producerii unor evenimente nedorite, atât pe timpul manifestărilor religioase, cât și în locuințe, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:
- aprindeți lumânările doar în locurile special amenajate de către personalul bisericilor;
- manifestați prudență în utilizarea lumânărilor în cadrul mulțimilor;
- nu amplasați lumânările aprinse în apropierea materialelor ușor combustibile;
- utilizați suporturi de lumânare incombustibile (lumânarea poate fi amplasată într-o farfurie cu puțină apă);
- nu lăsați lumânările aprinse nesupravegheate;
- parcarea autoturismelor persoanelor care participă la slujbele religioase se va realiza astfel încât să nu blocheze căile de acces pentru autospecialele de intervenție, în cazul producerii unor situații de urgență, sau să împiedice accesul la hidranții exteriori de incendiu.
Totodată, pentru că mulți dintre dumneavoastră își vor alege să petreacă minivacanța cu precădere în parcuri de agrement ori în mijlocul naturii, recomandăm cetățenilor respectarea unor reguli esențiale pentru evitarea situațiilor care le pot pune în pericol viața și bunurile:
- utilizarea focului deschis în locuri cu pericol de incendiu și pe timp de vânt este interzisă;
- prepararea hranei prin utilizarea focului deschis se face numai în locuri special amenajate, în condiții și la distanțe care să nu permită propagarea focului la construcții, culturi agricole, păduri, plantații sau la alte vecinătăți, precum și amplasarea unui stingător de incendiu sau a unui recipient cu apă, în proximitatea locului de preparare a hranei și la final, stingerea jarului rezultat.
De aceea, nu ne dorim producerea unor incidente, fapt pentru care recomandăm:
- să manifestați prudență în utilizarea lumânărilor și a candelelor aprinse pe timpul slujbelor religioase, pentru prevenirea aprinderii hainelor sau a părului;
- evitați deplasarea cu lumânări aprinse în autovehicule;
- amplasarea lumânărilor și a candelelor aprinse, în locuință, se realizează în suporturi care nu pot lua foc, la distanță față de perdele, lemn sau alte materiale inflamabile; nu le lăsați la îndemâna copiilor;
- parcarea autovehiculelor în vecinătatea lăcașurilor de cult se va realizează fără a bloca accesul autospecialelor de pompieri;
- menținerea liberă a căilor de evacuare din biserici și interzicerea accesului în interior, dacă a fost depășită capacitatea construcției.
Pentru cetățenii care aleg să-și petreacă timpul liber în zonele turistice și de agrement, vă recomandăm respectarea următoarelor măsuri:
· În spațiile de cazare nu se vor utiliza aparate electrice defecte sau neomologate, iar lăsarea lor nesupravegheată, este interzisă;
- la cazare, turiștii sunt obligați să se informeze despre modul de comportare şi evacuare în caz de incendiu;
- se vor consulta și respecta cu strictețe planurile de evacuare prezente în fiecare cameră de cazare, în cazul producerii unei situații de urgență.
De asemenea, pe timpul manifestărilor culturale cu public numeros venim în sprijinul cetățenilor cu următoarele măsuri de prevenire a producerii unor situații de urgență:
· În spațiile deschise nu este permisă parcarea autoturismelor decât în zonele special amenajate și marcate în acest sens, pentru a nu bloca accesul la hidranții stradali sau subdimensiona căile de acces al autospecialelor în cazul producerii unei situații de urgență;
· În spațiile închise se vor menține căile de evacuare libere atât pentru utilizatori, cât și pentru forțele de intervenție. Totodată, toate instalațiile care asigură securitatea la incendiu (instalații de detectare, semnalizare și avertizare la incendiu, instalații de stingere, iluminat de siguranță și evacuare etc.) vor fi menținute în stare de funcționare.
De asemenea, în Noaptea de Înviere, echipaje operative de pompieri militari vor asigura din teren măsurile de apărare împotriva incendiilor în zonele cu mari aglomerări de persoane pentru un răspuns prompt în cazul producerii unor situații de urgență.
Forțe și mijloace din cadrul subunităților de intervenție vor asigura măsuri specifice de apărare împotriva incendiilor și de acordare a primului ajutor în 16 locații diferite din județ (9 în municipiul Iași, la Mănăstirea Hadâmbu, 2 în municipiul Pașcani și în orașele Târgu Frumos - 2 și Hârlău - 2) cu un număr de 9 autospeciale și un total de 40 de pompieri militari.
La nivelul UAT – urilor, componenta preventivă a Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență desfășoară acțiuni preventive la nivelul unităților de cult, la nivelul gospodăriilor cetățenești și la locațiile unde se preconizează o afluență mare de public la nivel local, unde se desfășoară activități și manifestații religioase, cultural-artistice, sportive sau cu alt specific, cât și, afișarea măsurilor de prevenire a situațiilor de urgență la punctele de informare preventivă.
Privind pregătirea CLSU pe linia situaţiilor de urgenţă, precum și personalul de conducere al instituțiilor în vederea realizării măsurilor de protecţie şi pregătire a intervenţiei pe locurile de muncă sau la nivelul UAT-urilor Serviciul Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților a efectuat pregătirea cadrelor tehnice/personalului cu atribuții în domeniul prevenirii și apărării împotriva incendiilor; pregătirea semestrială cu șefii Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență și convocarea semestrială cu șefii Serviciilor Private pentru Situaţii de Urgenţă.
În perioada 2 – 3 aprilie a.c., a avut loc pregătirea anuală pentru situații de urgență cu președinții comitetelor pentru situații de urgență: primari; membrii comitetelor pentru situații de urgență: viceprimari și șefii centrelor operative pentru situații de urgenţă – secretari.
La Centrul Agora au fost instruiți 140 de persoane clericale. La Ocolul Silvic Cetățuia au fost instruite 26 de persoane. La nivelul unităților de învățământ (9 școli) au fost instruite 90 de persoane și peste 300 de elevi.
Totodată, în această perioadă se desfășoară campania de conștientizarea a populației ”Detector pentru viață” demarată de către Departamentul pentru Situații de Urgență, împreună cu Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Astfel, la nivelul județului Iași, au fost stabilite 10 UAT în baza datelor statistice privind situația intervențiilor la incendii. Până în momentul de față nu au fost montate aceste detectoare de fum/monoxid, ulterior, la primirea acestora se vor monta la cetățenii vulnerabili identificați de către comitetele locale pentru situații de urgență în colaborare cu asistenții sociali din cadrul primăriilor.
Recomandăm instalarea acestor detectoare în toate locuințele cetățenilor, montarea acestor dispozitive care, de cele mai multe ori, prin sunetul emis pot salva viața în cazul producerii unui incendiu.
În cazul sesizării unui incendiu sau a altei situații de urgență, care poate pune în pericol viața dumneavoastră sau a celor din jurul dumneavoastră, sunați la numărul unic pentru apeluri de urgență 112 și transmiteți cât mai clar date de la locul evenimentului și locația exactă.
Ne dorim să vă bucurați de aceste sărbători fără evenimente neplăcute ce vă pot pune viața în pericol.
III. Măsuri specifice domeniului ordinii și siguranței publice, pentru asigurarea securității operațiunilor și activităților derulate pentru buna desfășurare a procesului electoral
În conformitate cu prevederile ordinului IGSU privind punerea în aplicare a Planului de măsuri specifice domeniilor ordinii și siguranței publice, pentru asigurarea securității operațiunilor și activităților derulate pentru buna desfășurare a procesului electoral și a Concepției Generale de Acțiune pentru organizarea și desfășurarea în bune condiții a alegerilor pentru Președintele României, respectiv a alegerilor locale parțiale din anul 2025, la nivelul ISUJ Iași se vor desfășura următoarele:
- Planificarea și executarea activităților de control tehnic de specialitate/verificărilor pentru prevenirea incendiilor, stabilirea măsurilor specifice premergător desfăşurării procesului electoral la toate spațiile în care se organizează secții de votare în judeţul Iaşi, inclusiv la spațiile aferente Biroului electoral județean. La nivelul județului Iași vor fi organizate 784 secții de votare. Controalele/verificările se desfășoară în prezența facturilor responsabili de la nivelul obiectivelor în care se organizează secții de votare. Deficiențele constatate vor fi aduse operativ la cunoștința reprezentanților legali ai obiectivelor verificate, în vederea remedierii lor până la momentul începerii procesului electoral. Pe timpul activităților de verificare se vor instrui, sub semnătură, reprezentanții entității/reprezentantul comisiei secției de votare asupra măsurilor principale de apărare împotriva incendiilor.
- Personalul inspectoratului va asigura misiunea de protecție a localurilor/secțiilor de votare, prin participarea cu efective, potrivit aspectelor convenite în cadrul cooperării cu structurile IPJ Iași. Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Mihail Sturdza” al Județului Iași asigurată protecția la 128 de locații, respectiv 348 secții de votare cu 128 de pompieri militari.
- Personal nominalizat din cadrul ISUJ Iași va desfășura activități specifice, premergător și pe timpul procesului electoral, atât în cadrul Comandamentului operațional, cât și în cadrul Centrului de comunicare județean, ambele constituite la nivelul IPJ Iași.
- Suportul decizional va fi asigurat la nivelul ISUJ cu personal nominalizat cu atribuții pe palierul derulării procesului electoral.
- Executarea de controale la locațiile/secțiile de votare pentru verificarea modului de executare a misiunii de protecție de către personalul propriu.
- Totodată, personalul inspectoratului a efectuat 286 de recunoașteri și activități de informare preventivă cu forțe și mijloace de intervenție în teren la secțiile de votare pentru Alegerile Prezidențiale 2025, în vederea asigurării și desfășurării, în condiții de operativitate și eficiență, a operațiunilor de intervenție în cazul producerii unor situații de urgență.
- Până la momentul actual, inspectorii de prevenire au efectuat controale tematice la 43 de secții de votare din județul Iași. S-au identificat și o serie de nereguli (17), acestea fiind remediate pe timpul controalelor. De asemenea, au fost aplicate și o serie de sancțiuni contravenționale (avertismente 17).
IV. Personalul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Mihail Sturdza” al Județului Iași va continua activitățile orientate spre siguranța cetățenilor, cu accent pe prevenirea situațiilor de urgență și gestionarea operativă a evenimentelor care pun în pericol viața semenilor sau bunurile materiale ale acestora.
Nu uitați! Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro
„Recomandăm cetățenilor să descarce APLICAȚIA DSU!” În ”Aplicația DSU” se regăsesc informații utile care de multe ori ne poate poate salva viața, aceasta conține știri zilnice despre activitatea tuturor serviciilor de urgență coordonate de către DSU, actualizări în timp real cu privire la apariția situațiilor de urgență regăsite la nivel național și alte evenimente importante, precum și alerte de urgență pentru locația specifică fiecărui utilizator. Aplicația DSU este disponibilă atât pe telefoanele cu sistem de operare APPLE, cât și Android și poate fi descărcată gratuit, după cum urmează :
- App Store - https://apps.apple.com/ro/app/dsu/id1663813906
- Google Play - https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orson.dsu
Materiale de informare preventivă pot fi descărcate de pe linkul: https://isujis.ro/prevenire/informare-preventiva/materiale-de-informare-preventiva/
ISU Iași - Conferință de presă
Locul desfășurării:
- sediul ISU Iași
Data și ora desfășurării:
- 15.04.2025, ora 13:00
Nivel de reprezentare:
- Inspector șef, general de brigadă Ionuț-Ciprian Grădinaru;
- Prim adjunct al inspectorului șef, colonel Petrea Melinte;
- Adjunct Șef Centru Operațional, colonel Aburculesei Corneliu;
- Preot militar Patrașcu Claudiu;
- Purtător de cuvânt, căpitan Onofreiasa Georgică.
Tema stabilită:
- Acțiuni întreprinse de ISU Iași cu ocazia alegerilor prezidențiale care vor avea loc în România la data de 4 și 18 mai 2025 și măsuri dispuse cu ocazia sărbătoririi Sfintelor Paști (Învierea Domnului)
Alte teme abordate:
- Pregătirea pompierilor militari pe diferite situații de urgență.
Nivel de reprezentare mass-media:
- 24Iasi.ro;
- Agerpres;
- Jurnalul de Iași;
- Iasi Tv Life;
- Apollonia TV
- Radio Iași.
Teme sensibile rămase în atenție:
- nu a fost cazul.
Probleme sau reacții negative:
- nu au existat.
Compartimentul Informare și Relații Publice
[1] REGULAMENT din 18 iunie 2013 de planificare, organizare, pregătire și desfășurare a activității de prevenire a situațiilor de urgență executate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și structurile subordonate
[2] REGULAMENT din 18 iunie 2013 de planificare, organizare, pregătire și desfășurare a activității de prevenire a situațiilor de urgență executate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și structurile subordonate